Digitálne ŠPZ-tky sú už realitou

Digitálne ŠPZ-tky sú už realitou

– V Kalifornii testujú druh značky, ktoré zobrazujú údaje na elektronickom papieri, čo v preklade znamená, že mikroprocesor, ktorý  bude v ňom implementovaný, vykreslí rôzne informácie  ako
o samotnom aute, tak aj o jeho majiteľovi. Nepôjde teda len o klasické statické značky. Samozrejmosťou bude zobrazené evidenčné číslo. Každý špás ale niečo stojí, cena týchto ŠPZ bude okolo 700 dolárov a mesačný poplatok výrobcovi bude asi 8 dolárov.
 
číslo

  – Licenciu na výrobu tohto typu značiek má v súčasnosti len spoločnosť Reviver Auto.
Predpokladá sa, že po Kalifornii budú mať záujem využívať  ich aj v Texase, Floride alebo Arizone, a očakáva sa, že záujem prejavia hlavne firmy.  Značku totiž  môžu využívať ako malý billboard, ale len ak sa auto nepohybuje. Registračné číslo sa pritom na displeji zobrazí v pravom hornom rohu, nezmizne, len zmení polohu. Veľká výhoda spočíva napríklad v automatickej obnove registrácie, už nemusíte osobne chodiť po úradoch , a to aj napriek tomu, že si ponecháte pôvodnú značku. Zmeny môžete vykonať aj na diaľku. Neznámou však zostáva spoľahlivosť celého systému, bez možnosti napojenia vybitej batérie či nejaká iná porucha spôsobia stratu ŠPZ, čo sa klasickej značke nestáva.
 
   – Nové ŠPZ sú odolné teplote už od -40 do +85 stupňov Celzia. Problémom by však mohli byť hackeri, dokážu na diaľku a cez internet so značkou komunikovať, tu už nejde len o zmenu čísla, ale väčším problémom je, že by ju dokázali preprogramovať. Ďalším mínusom je nechcené sledovanie pohybu vášho auta bez vášho súhlasu, čo je vlastne strata ochrany súkromia. Výrobca však deklaruje, že značky sú pred útokmi hackerov dobre chránené. Preto toto testovanie v Kalifornii začali len s niekoľkými desiatkami áut, no ak testy dopadnú dobre, pravdepodobne používanie týchto elektronických značiek povolia všetkým vodičom, ktorí prejavia záujem.

řadící páka
 
Napriek už spomínaným rezervám v systéme a ešte niektorým nedoladeným detailom zostáva rozhodnutie o tom, či elektronickým ŠPZ-tkám budú dôverovať len na samotných vodičoch.