Ekasa – online evidencia tržieb
Štát a finančná správa sa rozhodla prijať ďalšie opatrenie na elimináciu daňových podvodov na Slovensku. Znie to hrozivo, ale len v roku 2014 donova medzera dosahovala výšku až 491 miliónov eur. Systémom Ekasa si finančná správa sľubuje zníženie týchto daňových únikov na DPH.
Od 1.7.2019 úrad zruší automaticky registráciu na starších pokladniach a jednoducho povedané už nebudú fungovať. Budú v režime offline. Celoplošne sa zavedie systém E kasa. Podnikatelia mali dostatok času na aplikáciu tejto zmeny a je známe, že už väčšina firiem tak už aj urobila pred termínom. Buď to spravili tak, že si aktualizovali svoju on line pokladnicu alebo si zabezpečili celý systém Ekasa pomocou žiadosti o pridelenie kódov a údajov. Nová “Online registračná pokladnica“ musí obsahovať chránené dátové úložisko.
Cieľom online evidencie tržieb je to, že všetky pokladnice na Slovensku musia byť pripojené na internet a komunikovať s finančnou správou, ktorá bude mať prehľad o všetkom, čiže aj o pokladničných bločkoch aj o tržbách firmy. Bločky bude pokladňa odosielať do systému automaticky, len je nutné mať pokladnicu nepretržite zapojenú na internet. Mesačne dvesto megabajtov a stabilné pripojenie na internet sú pre vaše podnikanie kľúčové. Zmení sa aj dizajn pokladničného bloku a pribudne na novom doklade QR kód, ktorý slúži na overovanie informácii cez aplikáciu.
E kasa a jej zavedenie bude stáť podnikateľa niekoľko stoviek euro, samostatná žiadosť a inštalácia bude zadarmo, platiť sa bude za servis, opravy a aktualizácie systému. Ak by ste to nestihli zaviesť v predpísanom termíne, budete musieť firmu dovtedy uzavrieť, lebo oficiálne nebudete mať funkčnú pokladnicu, čo je proti zákonu, pretože povinnosť blokovať majú všetci podnikatelia, ktorí prijímajú hotovostné platby za akýkoľvek tovar alebo službu. Spadá sem aj platba platobnou kartou a prijímanie platieb za vystavené faktúry.